Vedtægter pr. 14. juni 2020

 

 

Vedtægter for Grundejerforeningen Egemosegård CVR 40 10 69 44

§ 1
Navn, område og hjemsted:
Foreningens navn er Grundejerforeningen Egemosegård - Enø. Den omfatter 154 grundejere af parceller med tilhørende vej og fællesarealer, udstykket fra matr. 6a og 4a Enø by Karrebæk.
Foreningens hjemsted er Cypresvænget på Enø i Næstved kommune.

§ 2
Formål og opgaver:
Grundejerforeningen er stiftet i henhold til deklarationer tinglyst på parcellerne.
Foreningens formål er at varetage medlemmernes fælles grundejerinteresser såvel indadtil som udadtil. Herunder hører blandt andet administration og vedligeholdelse af foreningens veje og pleje af foreningens fællesarealer.


§ 3

Foreningen er upolitisk. Foreningens bestyrelse kan uden ændringer i denne vedtægt beslutte, at foreningen tilslutter sig en eventuel sammenslutning af grundejerforeninger for fritidshusarealer, herunder også en hovedorganisation af grundejerforeninger for fritidshusarealer, eller eventuelt anden relevant organisation.

§ 4 

Foreningens medlemskreds og medlemmernes forhold:
Grundejerforeningens medlemmer er de til enhver tid værende ejere af parceller, som er beliggende indenfor foreningens område, jfr. § 1. 

Medlemskab af foreningen berettiger ikke til nogen andel af foreningens formue.
Når et medlem overdrager sin parcel eller på anden måde ophører med at være ejer af denne, er vedkommende fra dette tidspunkt ophørt med at være medlem af foreningen og kan intet krav rette mod dennes formue og har ikke krav på refusion af kontingent eller evt. bidrag. Den nye ejer indtræder i den tidligere ejers rettigheder og forpligtelser over for foreningen, idet den tidligere ejer dog tillige vedbliver at hæfte for eventuelle restancer over for foreningen, indtil den nye ejer har berigtiget restancerne og overtaget forpligtelserne.
Både den nye og tidligere ejer er pligtig at anmelde ejerskiftet til foreningens kasserer senest 14 dage efter erhvervelsen og i forbindelse hermed oplyse om ny ejers/ejeres navn, bopæl(er) og e-post samt den tidligere ejers nye bopæl.


§ 5 

Medlemmernes benyttelse og bebyggelse af parcellerne skal ske i henhold til de fælles deklarationer, der er tinglyst på parcellen. Bestyrelsen udøver den påtaleret, der er tillagt den i henhold til de tinglyste deklarationer.


§ 6 

Det enkelte medlem har pligt til at betale de til enhver tid af generalforsamling fastsatte kontingenter og bidrag. 

Kontingent og bidrag fastsættes af den ordinære generalforsamling på grundlag af et af bestyrelsen udarbejdet budgetforslag for det kommende regnskabsår og opkræves 1 gang årligt med forfald den 15. maj.
Ved ikke rettidig betaling af skyldige beløb skal det pågældende medlem ikke alene betale alle med inddrivelsen forbundne omkostninger, men tillige de af bestyrelsen til enhver tid fastsatte rykkergebyrer.
Et medlem, der er i restance til foreningen, har ikke stemmeret på ordinære og ekstraordinære generalforsamlinger, ligesom medlemmet ikke kan vælges til tillidshverv i foreningen.
Som bestyrelsesmedlem kan vælges et medlem per parcel, som enten kan være en af de/den tinglyste ejer, dennes ægtefælle eller registreret partner.


§ 7 

Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, der påhviler foreningen. 

Foreningens ledelse og administration:


§ 8 

Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år på en lørdag eller søndag i maj eller juni måned i Næstved kommune. Bestyrelsen indkalder medlemmerne med mindst 21dages varsel enten ved brev eller e-post til den adresse/e-postadresse, der er meddelt foreningen.
Dagsordenen, der fastsættes af bestyrelsen, skal følge med indkaldelsen til generalforsamlingen. Det samme gælder det underskrevne regnskab samt forslag til budget for næste regnskabsår.
På ordinære og ekstraordinære generalforsamlinger kan kun træffes afgørelser vedrørende de emner, der er anført i den udsendte dagsorden, jfr. § 9.
Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af forsamlingen. Dirigenten må ikke være bestyrelsesmedlem, suppleant eller revisor i foreningen.


§ 9 

Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal som minimum omfatte:
1. Valg af dirigent.
2. Bestyrelsens beretning om det forløbne år.
3. Aflæggelse af regnskab for det forløbne år, underskrevet af revisor og bestyrelsen.
4. Behandling af forslag fra bestyrelsen.
5. Behandling af rettidigt indkomne forslag fra medlemmerne.
6. Vedtagelse af budget for det kommende år, herunder godkendelse af forslag
til kontingent og eventuelle bidrag, samt honorar til bestyrelsen og evt. honorar for vedligeholdelse af fællesarealer.
7. Valg af formand og kasserer for en 2-årig periode (formand i lige år og kasserer i ulige år)
8. Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer for en 2-årig periode
9. Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen.
10.. Valg af revisor og. revisorsuppleant.
11. Eventuelt
Under ”eventuelt” kan der ikke sættes forslag til afstemning.


§ 10
Forslag fra medlemmerne eller sager, der af medlemmerne ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal skriftligt sendes til formanden og skal være modtaget af denne senest 21 dage før generalforsamlingen, idet dog forslag vedrørende foreningens vedtægter skal være modtaget af foreningens formand senest 1. marts.


§11
Ekstraordinær generalforsamling, der indkaldes på samme måde og med samme varsel som den ordinære, afholdes, når bestyrelsen finder det nødvendigt eller efter skriftlig begæring herom til bestyrelsen af mindst 1/3 af foreningens medlemmer, der ikke er i restance til foreningen. I begæringen skal dagsordenen for den ekstraordinære generalforsamling angives.
Når begæring om afholdelse af ekstraordinær generalforsamling er indgivet til bestyrelsen, skal generalforsamlingen afholdes inden 6 uger efter dennes modtagelse.


§ 12 

Beslutninger på generalforsamlingen træffes ved simpelt flertal, medmindre vedtægten bestemmer andet. Afstemning sker ved håndsoprækning, medmindre generalforsamlingen eller dirigenten bestemmer, at afstemningen skal være skriftlig. 

På ordinære- og ekstraordinære generalforsamlinger kan der stemmes ved skriftlig fuldmagt.
Fuldmagt kan gives til et andet medlem eller et myndigt medlem af vedkommendes husstand. Intet medlem kan dog afgive stemme i henhold til mere end én fuldmagt. 

§13
Vedtægtsændringer kan kun vedtages, når mindst 1/2 af de stemmeberettigede medlemmer er til stede, og mindst 2/3 af disse stemmer for.
Blanke stemmer medregnes ikke.
Er kun den anden af disse betingelser opfyldt indkalder bestyrelsen inden 2 måneder med mindst 14 dages varsel til en ny ekstraordinær generalforsamling.
På den ekstraordinære generalforsamling kan forslaget vedtages med 2/3 af de fremmødtes stemmer.


§ 14

De på ordinære og ekstraordinære generalforsamlinger trufne beslutninger og behandlede sager indføres i foreningens forhandlingsprotokol, der underskrives af dirigenten og formanden. Referat udsendes med e-post og opsættes i infoskabe snarest efter generalforsamlingens afholdelse.

§ 15 

Foreningens daglige ledelse varetages af en af generalforsamlingen valgt bestyrelse på 5 medlemmer, der vælges for 2 år ad gangen. Formanden og 1 bestyrelsesmedlem vælges i lige år, kassereren og 2 bestyrelsesmedlemmer vælges i ulige år. Formanden og kassereren vælges af generalforsamlingen, medens den øvrige bestyrelse konstitueres på det førstkommende bestyrelsesmøde.
Foruden bestyrelsen vælges hvert år 2 suppleanter til bestyrelsen, samt en revisor og en revisorsuppleant.
Genvalg kan finde sted.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og fører referat over forhandlingerne og de af bestyrelsen trufne beslutninger. Referatet underskrives af de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer.
Bestyrelsen er berettiget til under ansvar over for generalforsamlingen i fornødent omfang at engagere lønnet medhjælp, hvor dette skønnes nødvendigt, f.eks. assistance af advokat, revisor, landinspektør samt medhjælp til blandt andet vedligeholdelse og renholdelse af veje og fællesarealer.


§ 16
Formanden og kassereren modtager et årligt honorar, hvis størrelse fastsættes på den ordinære generalforsamling.
Bestyrelsen repræsenterer foreningen i enhver henseende, såvel over for offentlige myndigheder som overfor private. 

Bestyrelsen råder over foreningens midler i overensstemmelse med vedtægten og de beslutninger, der er truffet af generalforsamlingen.
Køb, salg eller pantsætning af Grundejerforeningen af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen. Ligeledes skal alle former for låneoptagelse godkendes af generalforsamlingen.
Foreningen tegnes over for tredjemand i alle anliggender af formanden sammen med mindst 1 bestyrelsesmedlem eller af 3 bestyrelsesmedlemmer i forening.


§ 17 

Bestyrelsesmøder afholdes så ofte formanden finder det nødvendigt, eller når mindst 1 medlem af bestyrelsen forlanger det. Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst 3 medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede. Bestyrelsens beslutninger træffes ved stemmeflerhed. Formanden – eller i dennes fravær – næstformanden leder bestyrelsesmøderne og har i tilfælde af stemmelighed den afgørende stemme. Såfremt et bestyrelsesmedlem udtræder af foreningen eller af bestyrelsen, bliver umyndiggjort eller mister rådighed over sit bo, indtræder en suppleant. Hvis ikke dette er muligt supplerer bestyrelsen sig ved selvvalg.
Såfremt formanden eller kassereren måtte udtræde af foreningen eller bestyrelsen, eller af andre grunde ikke er i stand til at varetage hvervet, skal dennes afløser vælges inden for de resterende bestyrelsesmedlemmer indtil førstkommende generalforsamling. Hvis kassereren udtræder af foreningen eller bestyrelsen, kan bestyrelsen give fuldmagt til et medlem af bestyrelsen til at disponere over foreningens konti i bank eller sparekasse, indtil ny kasserer er valgt.
Hvis ingen bestyrelsesmedlemmer ønsker at modtage valg, skal bestyrelsen foranledige indkaldt en ekstraordinær generalforsamling.


§ 18 

Kassereren fører foreningens regnskab og medlemsliste. Kasserer og formand underskriver alle udgiftsbilag og kassebeholdningen skal henstå på konti eller på depot i pengeinstitut. Alene kassereren kan disponere over kontoen – bl.a. via netbank. Foreningens regnskabsår følger kalenderåret. Årsregnskabet afleveres af kassereren til den valgte revisor i januar måned. Regnskabet skal foreligge fuldt færdigt og revideret senest den 31. marts.
Kassereren orienterer bestyrelsen kvartalsvis om foreningens drift, bilagt udskrifter af foreningens bankkonti. 

§ 19 

De beslutninger, der træffes på ordinære og ekstraordinære generalforsamlinger samt de beslutninger, der træffes af bestyrelsen i henhold til denne vedtægt, er gældende for medlemmerne, indtil de lovligt måtte ændres i henhold til vedtægten. En eventuel indbringelse af de trufne beslutninger for domstolene har ikke opsættende virkning, og medlemmerne er, indtil endelig retsafgørelse foreligger, pligtige at opfylde beslutningernes ordlyd, det være sig af økonomisk eller anden art, ligesom bestyrelsen uanset sagsanlæg eller senere appel er berettiget til at foretage retslige tiltag til forpligtelsens opfyldelse. 

Forskellige bestemmelser:


§ 20 

Medlemskab af Grundejerforeningen medfører pligt til at overholde Vandværkets vedtægter og regulativer, skadesanmeldelse og eventuelle vandingsforbud, samt at oplyse vandværket om ejerskifte senest 14 dage efter erhvervelsen og i forbindelse hermed oplyse om ny ejers bopæl, samt den tidligere ejers nye bopæl.
Vandværkets takstblad informerer om diverse afgifter og gebyrer.
Ved ejerskifte står Karrebæk Vandforsyning for slutafregning i forbindelse med ejerskifte. 

Græsslåning samt anvendelse af andre motoriserede haveredskaber og byggeredskaber er ikke reguleret ved en tidsmæssig begrænsning.
Der henstilles til almindelig omtanke og hensyntagen til naboer, også i tilstødende grundejerforeninger, således at man ikke er årsag til frembringelse af unødig støj, og ved sin adfærd forøver gener for sine umiddelbare naboer.
Afbrænding af haveaffald er ikke tilladt i juni, juli og august.
I øvrigt skal politiforordningen vedr. afbrænding dog altid følges.
Medlemmerne har pligt til
at bekæmpe frøspredende ukrudt på parcellerne samt vedligeholde rabatterne langs vejene ud for de enkelte parceller. Slåning skal finde sted inden Skt. Hans. Såfremt dette ikke er sket, vil opgaverne blive udført på bestyrelsens foranledning for medlemmets regning.
at fjerne affalds- og grenbunker, som kan tiltrække rotter.
Såfremt dette ikke sker senest 14 dage efter påbud fra bestyrelsen, vil fjernelse blive foranlediget af bestyrelsen på medlemmets regning. 

Foreningens vedtægter er vedtaget på generalforsamling den 31. maj 1980 og ændret den
1. oktober 1983, 2. juli 1995, 29. maj 1999, 27. november 2005, 13. maj 2012, § 20 afsnit 1
30. maj 2015 og § 6 afsnit 3 3. juli 2016, 25. juni 2017. 14. juni 2020 §20 første afsnit sjette linie.

Grundejerforeningen Egemosegaard

 

 

 

Del siden